miniDOCS
Passie en vakmanschap
Piek en Eric kennen elkaar van de School voor Fotografie in Den Haag, later het Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een toonaangevende opleiding voor fotografie. Piek en Eric hebben beiden als assistent bij de gerenommeerde fotograaf Erwin Olaf gewerkt. Ze hebben sinds die periode altijd contact gehouden en bijvoorbeeld gezamenlijke foto-exposities verzorgt. Het is Erwin geweest die, tijdens en gesprek met Piek, het zaadje heeft geplant voor de samenwerking onder miniDOCS.
Wat Piek en Eric bindt is dat ze echte interesse hebben in verhalen die verder gaan dan een oppervlakkige kennismaking en dat ze altijd opzoek gaan naar de inhoud in combinatie met beelden die fotografisch kloppen. Met miniDOCS hebben Piek en Eric de handen in een geslagen om gezamenlijk te werken aan films waaraan ze met passie kunnen werken.
Piek
Fotograaf & Filmmaker
Al meer dan 25 jaar ben ik actief als freelance fotograaf. Gedurende mijn carrière heb ik mijn fotografie ingezet voor diverse opdrachtgevers, waaronder Nieuwe Revu, Volkskrant Magazine, de Belastingdienst en vele theatermakers. Ik heb drie fotoboeken gemaakt en heb mijn werk is regelmatig geëxposeerd.
In mijn voortdurende zoeken en streven naar artistieke uitdagingen, heb ik mijn kennis verbreed naar andere vormen van media, met name het maken van korte films. In 2023 beleefde mijn eerste langere documentaire haar première. Mijn artistieke benadering blijft onveranderd: de inhoud gaat altijd boven de vorm. Ik beschouw de vorm als een middel om het verhaal te vertellen.
Eric
Camjo, regisseur, editor en formatontwikkelaar
Ik werk aan televisieprogramma’s en maak, veelal commerciële films voor het bedrijfsleven, overheden en organisaties maar ik merk dat ik de meeste voldoening haal uit films waarbij het draait om persoonlijke verhalen.
Ik ben een betrokken filmmaker die altijd op zoek gaat naar de mens achter het verhaal. Het gaat mij echt om verhalen die ‘puur’ zijn en waarbij de camera de realiteit registreert. Mensen beschrijven mijn stijl als ‘rauw en dicht op de huid’ en daarmee krijgt de kijker het gevoel aanwezig te zijn in plaats van dat men vanaf een afstand aanschouwt.
De ervaring die ik onder andere heb opgedaan tijdens met werken aan goed bekeken televisieprogramma’s breng ik mee in de miniDOCS waaraan ik werk. Voor mij staat de inhoud altijd op de eerste plaats maar met mijn achtergrond als fotograaf hecht ik ook erg veel waarde aan beelden die ‘kloppen’ en staan alsof het individuele foto’s zijn.
Grootste compliment: ‘Dank je dat je mijn hele avond hebt verpest. Na het zien van jouw film over eenzaamheid onder ouderen heb ik jankend voor de televisie gezeten’